Alert Radzi
Odwołany lot
Alertfinansowy.pl ,    18 listopada 2009
 
Udostępnij

zwrot za bilet„Mieliśmy z mężem lecieć do Paryża liniami LOT. Niestety w ostatniej chwili odwołano nam wylot. Nie wiedzieliśmy co zrobić, bo nigdy wcześniej nie spotkała nas taka sytuacja. Najbardziej martwiliśmy się o pieniądze. Na szczęście linie same zaoferowały zwrot kosztów lub inny rejs. Nam się udało, ale znajomi mówili, że niektóre linie nie dbają o klienta i jeśli sam się nie upomnisz o rekompensatę, to nic nie dostniesz.” – pisze Mary.

Zobacz opinie o bankach w Twoim mieście!

Jak wszędzie, tak i w przypadku latania samolotem, dobrze jest znać swoje prawa i obowiązki linii. Kiedy wszystko się układa, człowiek nie zastanawia się np. nad warunkami zwrotów kosztów za nieodbytą podróż z winy przewoźnika czy konsekwencjami opóźnienia się lotu i utraty przesiadki.

Niestety bilety lotnicze nie są tanie. Nawet tzw. „tanie linie” stosują coraz wyższe opłaty. Co więc przysługuje klientowi, jeśli lot zostaje odwołany z winy linii?

- jeśli bilet jest całkowicie niewykorzystany, zwracana jest cała kwota (czasem nawet z bonusem finansowym w wysokości ok. 20%)
- jeżeli bilet jest częściowo wykorzystany, zwracana jest część kwoty (zależna od m.in. długości nieodbytego odcinka podróży)
- może być też zaproponowany inny lot
- masz prawo do bezpłatnego powrotu do portu, z którego ropocząłeś podróż, pierwszym dostępnym połączeniem.

ING Bank Śląski Kredyt gotówkowy - Minimum formalności - wystarczy jedna wizyta w banku !

Masz również prawo żądać odszkodowania za uniemożliwienie kontynuowania podróży. Poniższe stawki zależą od odległości do ostatniego portu, do którego przybędziesz spóźniony na skutek odmowy przyjęcia na pokład bądź odwołania lotu.

- 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
- 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500, a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
- 600 euro dla pozostałych rejsów.

Odszkodowanie nie przysługuje w trzech przypadkach:

- jeśli przewoźnik uprzedził nas o odwołaniu lotu z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem
- jeżeli poinformował nas o dowołaniu lotu z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem i zaproponował połączenie, które rozpoczyna się nie wcześniej niż 2 godziny wcześniej i kończy się nie później niż 4 godziny później niż zaplanowano
- przewoźnik uprzedził nas o odwołaniu lotu z mniej niż 7-dniowym wyprzedzeniem i zaproponował połączenie rozpoczynające się nie wcześniej niż godzinę wcześniej i kończące nie później niż dwie godziny później niż planowano

Pamiętaj! To na przewoźniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że poinformował pasażera odpowiednio wcześnie.

Takie same zasady, jak przy odwołaniu lotu, dotyczą sytuacji, w której:

- lot opóźnił się więcej niż 5 godzin masz prawo do zwrotu ceny biletu w ciągu 7 dni i powrotnego lotu do pierwszego miejsca odlotu
- samolot zmienił rozkładowy punkt lądowania
- linie nie są w stanie zapewnić pasażerowi miejsca, które zostało zarezerwowane
- pasażer traci „przesiadkę”, którą ma zarezerwowaną

W momencie otrzymania informacji o odwołanym locie, radzimy zażądać od przewoźnika pisemnego potwierdzenia/dokumentu odwołania lotu. Uchroni to nas od przykrych „niespodzianek” i będzie to prawna podstawa do ubiegania się o rekompensatę finansową.


Pamiętajcie także, że linie powinny zadbać o pasażera w czasie oczekiwania na opóźniony samolot. Ich obowiązkiem wtedy jest dostarczyć bezpłatne posiłki i napoje w ilościach odopowiednich do czasu oczekiwania. Gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie, pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.

Zwracamy też uwagę, że każde linie lotnicze kierują się swoimi wewnętrznymi regulaminami. Dobrze jest przed wylotem sprawdzić warunki lotu przewoźnika, z którego usług planujecie skorzystać. Nie czekajcie też na to, że w razie problemów z lotem (opóźnienie bądź nieodbycie się z winy linii), ktoś zgłosi się do was w tej sprawie. Przewoźnik nie ma obowiązku „ścigać” pasażera, który nie jest zainteresowany zwrotem kosztów.

 

Źródła: rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiajace wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóznienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U. L 46 z 17 lutego 2004 r.),www.lot.com www.norwegian.com www.wizzair.com

Podziel się swoją opinią na temat instytucji finansowych.

AlertFinansowy.pl

Wydrukuj Dodaj do:dodaj do wykop.pldodaj do twitter.pldodaj do blip.pldodaj do sfora.pldodaj do kciuk.pl komentuj komentarze

Masz ciekawą wiadomość?

Napisz nam o tym – my to opublikujemy. Gwarantujemy anonimowość!

Dodaj swój komentarz

Autor*:
Tytuł*:
Komentarz:


Newsletter

Alerty bezpośrednio na Twój e-mail?
Zapisz się teraz: