Alert Finansowy

Kredyt na własne ryzyko (część I)

30 listopada
09:00 2009

Rozpoczynamy nowy cykl pod szyldem ALERT PATROL. W ramach naszego PATROLU będziemy badać i kontrolować rzeczywistą jakość ofert instytucji finansowych, a wyniki badań publikować w odcinkach na naszej stronie. Produkty lub usługi, które uzyskają naszą pozytywną ocenę będą oznaczone naszym znakiem „Zatwierdzono” dla wyróżnienia ich spośród oferty konkurencji.

Sprawdziliśmy w kilkunastu najpopularniejszych bankach jak wygląda prawdziwa obsługa klienta. Nie wybraliśmy wcześniej żadnej konkretnej oferty. Chcieliśmy tylko uzyskać szczegółowe informacje o tym na jakich zasadach możemy dostać kredyt gotówkowy na 10.000 zł.

Wyszliśmy z założenia, że każdy klient ma prawo pójść do dowolnego oddziału banku i być obsłużonym na tym samych poziomie.

W niektórych przypadkach wyniki były zaskakujące. Przez niezrozumiałe procedury w kilku bankach nie dowiedzieliśmy się niczego.

Podczas naszej wizyty w oddziałach banków przyjęliśmy następujące założenia: mamy 26-27 lat i potrzebujemy pożyczyć 10.000 zł w kredycie gotówkowym, mamy konto w innym banku, jesteśmy zatrudnieni na etat ponad 12 miesięcy i zarabiamy 3300 brutto, jesteśmy po ślubie i mamy jedno dziecko. Dochody małżonka zatrudnionego w instytucji publicznej są na poziomie 3600 brutto. Nie braliśmy wcześniej żadnych kredytów, nie posiadamy kart kredytowych, mamy za to kartę debetową z limitem 1000 zł.

Wyniki badania podzieliliśmy na cztery części, dziś prezentujemy pierwszą z nich.

PKO BANK POLSKI – po grzecznym zapytaniu czy potrzebujemy pomocy i wręczeniu swojego numeru telefonu, przez pół godziny analizowano z nami różne opcje. Zapytano się, na co potrzebujemy pieniądze i na podstawie odpowiedzi wyeliminowano pożyczkę hipoteczną. Otrzymaliśmy szczegółowe informacje o kosztach kredytu, oprocentowaniu i m. in. o tym, że nasze szanse na kredyt wzrosną jeśli mamy konto w PKO BP. Przedstawiono nam plan spłaty kredytu oraz podano na jakich zasadach możemy go wcześniej spłacić. Udzielono nam szczegółowych informacji na wszystkie zagadnienia, które nas interesowały!

AIG BANK – nie podano nam, żadnych propozycji kredytowych ponieważ nie mieliśmy dowodu osobistego. Sytuacja była dla nas szokująca i kompletnie niezrozumiała. Usłyszeliśmy od doradcy, że AIG przeprowadza symulację w programie, który od razu wylicza kredyt i nie mają odrębnego systemu do symulacji. Podobno, każdy klient dostaje ofertę indywidualną, a do jej przygotowania potrzebne są nasze osobiste dane. W ten sposób AIG stracił potencjalnego klienta, który nie mógł się absolutnie niczego dowiedzieć. Bank najwidoczniej nie wie, że wchodząc do banku po informacje, nie trzeba mieć przy sobie żadnego dokumentu tożsamości. Czas trwania wizyty 5 minut.

BRAK PEŁNEJ OCENY

ALIOR BANK – uzyskaliśmy szczegółowe informacje o kosztach i oprocentowaniu. Otrzymaliśmy tylko ogólne informacje o ubezpieczeniu kredytu. Ubezpieczenie jest dobrowolne, ale nie korzystając z niego zapłacimy większe raty. Najwięcej problemów nasza rozmówczyni miała z wyjaśnieniem czy i na jakich zasadach możemy wcześniej spłacić kredyt. Ostatecznie okazało się, że jeśli oddamy wcześniej wszystkie pieniądze dostaniemy zwrot ubezpieczenia. Dostaliśmy szczegółowy wydruk symulacji kredytu i formularz do wypełnienia o zatrudnieniu i wysokości zarobków. Młoda początkująca pracownica, która nas obsługiwała, nie znała wszystkich szczegółów oferty własnego banku, ale bardzo chciała nam pomóc i dlatego parę razy prosiła swojego kolegę o pomoc. Mimo, że tak naprawdę obsługiwały nas dwie osoby, wszystkiego dowiedzieliśmy się w dziesięć minut.

DB KREDYT DEUTSCHE BANK – podano nam tylko ogólną sumę kosztów i ogólną informację o oprocentowaniu. Żadne konkretne informacje nie padły podczas rozmowy o ubezpieczeniu i wcześniejszej spłacie kredytu. Nie dowiedzieliśmy się niczego o prowizji za administrowanie. Na zakończenie doradca dał nam numer swojego telefonu. Czas trwania wizyty 8 minut.

Już jutro kolejna część wyników naszego badania. Zapraszamy do lektury. W międzyczasie podyskutuj o jakości obsługi klienta na naszym forum lub podziel się opinią na temat opisywanych instytucji w naszej Księdze Skarg i Pochwał.

Podziel się swoją opinią na temat instytucji finansowych.

AlertFinansowy.pl

Podobne artykuły