Alert Finansowy

Leć z głową

30 października 2009 06:00

„Kupiłem bilet lotniczy linii KLM, ale z pewnych przyczyn, nie mogę z niego skorzystać. Chciałem go zwrócić (a już to kiedyś robiłem w innych liniach), ale okazało się, że nie mogę, bo bilet był kupiony w promocji, o czym nie wiedziałem.”

Każde linie lotnicze mają swoje, odrębne warunki dotyczące biletów. Reguły nie są stałe. Co więcej, zmieniają się jak w kalejdoskopie – zależą wielu czynników: od trasy lotu, ilości dni do wylotu, od obłożenia na danej trasie lub taryfy jaką wybieramy itd. To, że jedne linie przyjęły zwrot biletu, nie znaczy, że inne zrobią tak samo. Ważne, by zdać sobie sprawę, że kupując bilet, w momencie płacenia za niego, automatycznie zgadzamy się na jego warunki. Szkoda, że czasem nie wiemy, na co się zgadzamy…

Kupując bilet przez internet, zanim transakcja zostanie ostatecznie zatwierdzona, musimy zapoznać się z regulaminem danego biletu. Procedura kupna przez stronę internetową jest dość długa, ponieważ linie chcą mieć pewność, że klient wie, na co się decyduje. Można oczywiście pominąć czytanie warunków transakcji, ale robimy to na naszą odpowiedzialność.

Niestety, inna sytuacja jest w przypadku kupowania biletów bezpośrednio w punktach linii lotniczych bądź agencjach pośredniczących w sprzedaży biletów. Klient nie zawsze jest informowany o szczegółach danego biletu (np. że cena jest promocyjna), choć powinien! Zapewne nie wynika to ze złej woli handlowca, raczej z przeoczenia, bo uwaga skupiona jest najczęściej na tym, by wybrać odpowiedni lot, godzinę, cenę, miejsce, by dane były poprawne. Jednak konsekwencje takiego niedoinformowania mogą być przykre dla klienta, gdy ten np. będzie chciał zwrócić bilet, którego zwrócić się nie da.

Zwrot biletu zależy od…danego biletu. Nie ma tutaj jednej, żelaznej zasady dla linii lotniczych. Zazwyczaj problem jest ze zwróceniem biletu zakupionego w cenie promocyjnej. Linie lotnicze KLM tłumaczą, że promocja już sama w sobie jest oszczędnością dla klienta, więc warunki takiego biletu są bardziej surowe i m.in. nie przewidują zwrotu nawet części pieniędzy za bilet.

Polskie linie lotnicze LOT umożliwiają zwrot biletu prawie zawsze, ale nigdy nie jest to całkowita kwota. Bywa, że jest to 50% wartości biletu, lub tylko opłaty lotniskowe. Z kolei British Airways prawie nigdy nie zwraca pieniędzy za bilety w taryfie ekonomicznej.

Pamiętaj, aby podczas kupowania biletu lotniczego, dla pewności i swojego komfortu, zapytać sprzedawcę czy i na jakich zasadach możesz zwrócić bilet.

Podziel się swoją opinią na temat instytucji finansowych.

AlertFinansowy.pl

Podobne artykuły