Alert Finansowy

“Dziwne” praktyki w Alior Banku – list czytelnika

06 maja 2010 10:05

Przesyłacie do nas informacje na temat nietypowych procedur w oddziałach Alior Banku. Pracownicy tego banku wymagają od swoich przyszłych kredytobiorców wyciągu z konta wydrukowanego wyłącznie w placówce banku. Jak to się ma do ochrony danych osobowych? Pytamy o to Urząd Głównego Inspektora Danych Osobowych.

Zobacz opinie o Alior Bank w Twoim mieście!

List od naszego Alertowicza Piotra:
Witam. Kilka dni temu starałem się otrzymać kredyt w koncie ROR w Alior Banku. Dokładniej, chciałem skorzystać z opcji jaką wiele banków oferuje czyli: “przeniesienia kredytu w ROR z innego banku”. W Alior Banku w takim wypadku należy spełnić kilka warunków: Dostarczyć wyciągi z 6 ostatnich miesięcy z konta w którym mamy kredyt, wypełnić kilka formularzy i oświadczeń, zobowiązać się do zamknięcia linii kredytowej w koncie w poprzednim banku do 30 dni od podpisania umowy. Taka możliwość otrzymania kredytu w koncie jest w większości znanych mi bankach. Absurd w Alior Banku polega na tym, że bank nie uznaje wyciągów elektronicznych z innego banku. Są dwie możliwości jakie zaproponowała mi pani w oddziale banku: Albo wyciągi w papierowej wersji z pieczątką banku, albo wydrukowanie historii konta z 6 miesięcy na komputerze przy stanowisku pracownika banku. Musiałem się w banku na stanowisku pracownika banku zalogować na swoje konto z innego banku i przy niej (podglądała czy loguje się do banku) wydrukować wyciągi. Dla mnie to jakiś straszny absurd.

Tyle się mówi o korzystaniu z bezpiecznych komputerów, najlepiej w domu, a tutaj muszę się zalogować na obcym komputerze pod okiem obcej osoby na swoje konto internetowe z innego banku. Absurd jest tym większy, ponieważ Alior Bank od początku kreuje się jako bank: – nowoczesny, – o wyższej kulturze bankowości, – z możliwością podpisywania umów w formie elektronicznej (tablety) bez potrzeby drukowania umów w formie papierowej – z resztą i w takiej formie właśnie podpisywałem ponad rok temu umowę z tym bankiem. Czyli jak mam to wszystko rozumieć? Bank uznaje tylko swoje wydruki elektroniczne, ale innych banków już nie? Zaznaczę (co jest faktem oczywistym) na potwierdzkreniach przelewów w formie elektronicznej oraz na wyciągach generowanych przez system bankowy (takie miałem wyciągi z banku Nordea) jest napisane: “dokument wygenerowany elektroniczne, nie wymaga stempla ani podpisu” Tak też powiedziałem obsługującej mnie pani w banku, ale otrzymałem odpowiedź, że faktycznie dokumenty elektroniczne mają taką samą ważność jak te w formie papierowej, ale w alior bank wewnętrzne procedury uznają tylko w formie papierowej z pieczątką i podpisem lub logowaniem się przy pracowniku banku na ich komputerach. Bardzo prosiłbym zająć się tą sprawą i wyjaśnić czy tak jest w procedurach tego banku w całej Polsce czy może padłem jednak próbą oszustwa pracownika banku w celu próby zdobycia moich danych do konta?

Oto co odpowiedział Urząd Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych:

Sprawę należy rozpatrywać na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, które uprawniają bank do przetwarzania danych osobowych swoich klientów. Jeśli chodzi o czynności związane z przyznaniem kredytu, to bank jest zobligowany do badania zdolności kredytowej kredytobiorcy. Kredytobiorca jest obowiązany przedłożyć na żądanie banku dokumenty i informacje niezbędne do dokonania tej zdolności. Zatem bank, poprzez pracownika ma wgląd w wiele informacji dotyczących osoby starającej się o kredyt, ale informacje te podlegają tajemnicy bankowej i nie mogą być wykorzystane w innym, niż zawarcie i realizacja umowy kredytowej, celu. Tajemnica bankowa oznacza bowiem zachowanie w tajemnicy wszystkich informacji dotyczących czynności bankowych, uzyskanych w czasie negocjacji, w trakcie zawierania i realizacji umowy, na podstawie której bank tę czynność wykonuje (na podstawie 104 ust. 1 Prawa bankowego).

Nasza ocena:
Mamy także opinie innych czytelników i wszystko wskazuje na to, że takie są niestety procedury Alior Banku. Nie była to więc próba wyłudzenia danych osobowych, ani informacji o stanie konta, a jedynie standardowa procedura Alior Banku. Czy jednak jest ona dla klienta wygodna? Tu pozostają duże wątpliwości.

Znacie podobne historie? Podziel się swoją opinią na temat Alior Bank.

AlertFinansowy.pl

Podobne artykuły