Alert Finansowy

Euro-Tax – na swoje pieniądze poczekasz nawet dwa lata

04 maja 2010 11:45

Szacuje się, że po wejściu do UE, Polskę opuściło aż 2 mln obywateli, z czego połowa ulokowała się na Wyspach Brytyjskich. Intensywność polskiej emigracji zarobkowej słabnie, Polacy wracają do ojczyzny. Nie wszyscy jednak wiedzą, że po powrocie mogą się starać o zwrot nadpłaconego podatku. Nasz czytelnik Naimad23 od dwóch lat próbuje odzyskać pieniądze za pośrednictwem firmy Euro-Tax. Dlaczego procedury trwają tak długo?

Alert czytelnika

Firma Euro-Tax jest zdecydowanem liderem w swojej branży. Z jej usług skorzystało ponad 40 tys. osób, a w styczniu debiutowała na rynku NewConnect. Dostaliśmy alert od naszego czytelnika, który czuje się bardzo zawiedziony poziomem usług tej spółki. Przedstawiamy treść maila od Naimad23: – Ponad 2 i pół roku temu złożyłem u nich papiery o zwrot podatku z pracy w Wielkiej Brytanii. Do tej pory dzwoniąc do call center dostaje informacje, iż sprawa jest w toku i wysyłają tylko skargi na urzędnika. Są niekompetentni! Z tego, co wiem, urząd w Wielkiej Brytanii ma maksymalnie pół roku na procedurę zwrotu podatku. U nich trwa to już tak długo, iż mam podejrzenia o jakieś matactwa. Nikt mi niczego nie wyjaśnia, muszę dzwonić co miesiąc i dowiaduję się, że wciąż powinienem czekać. Podejrzewam ich o oszustwo i przygarnięcie moich pieniędzy. Moja sprawa podlega pod kodeks karny i jeżeli wkrótce nie dostanę jakichś konkretnych informacji, pójdę do radcy prawnego i będę zmuszony założyć sprawę przeciwko Euro-Tax: Art. 286 §1 k.k. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Euro-Tax odpiera zarzuty

AlertFinansowy.pl natychmiast zainterweniował w tej sprawie, prosząc przedstawicieli Euro-Tax o wyjaśnienie przyczyn przeciągania procedur. Oto odpowiedź, która nie odnosi się do indywidualnego przypadku klienta (firma nie może udzielać takich informacji osobom trzecim), ale poniekąd wyjaśnia, jakie mogą być powody opóźnien w zwrotach podatków:

Ogólnie mogę napisać, że to nie my procedujemy sprawy o zwrot podatku, ale zagraniczny urząd skarbowy, a w przypadku UK – HMRC. Ze względu na fakt, że pobieramy prowizję po zrealizowanym zwrocie, naturalne jest, że staramy się odzyskać go jak najszybciej, ponieważ zwrot dla klienta oznacza przychód dla nas.

Opóźnienia w zwrotach z UK są częściowo powodowane zmianą i automatyzacją brytyjskich baz danych. Na terenie UK funkcjonuje ok. 60 urzędów skarbowych. Do lata 2009 roku każdy z nich działał na swoich bazach i nie było jednego zcentralizowanego systemu baz danych. Latem 2009 roku zaczęto transportować i centralizować bazy danych. Urząd nie przewidział jednak błędów, które mogą się pojawić przy imporcie danych – np. nie można wyszukać spraw klientów po tymczasowym National Insurance Number.

System jest wciąż aktualizowany i udoskonalany – z najnowszych informacji od Dyrektora Komunikacji Zewnętrznej HMRC wynika, że za ok. 4-6 tygodni wszystko wróci do normy, a sprawy procedowane będą w ciągu 4 tygodni. Tyle mogę Panu napisać ogólnie – szczegóły zaś zależą od indywidualnego przypadku – np. rozliczenia na payslipach trwają dłużej, rozliczenia na Tymczasowym NIN trwają dłużej- jest jeszcze kilka innych czynników, które wpływają na dłuższy proces zwrotu. Firma nasza uzyskała do tej pory zwrot podatku dla ponad 40 tys. Polaków i mediana czasu oczekiwania na zwrot wynosi 5 miesięcy. W sytuacji, kiedy Klient, o którym mowa czeka ponad 2 lata – jego sprawa musi być “ciężka” w oczach urzędników brytyjskich.

Nasz komentarz

Nie możemy wyciągnąć konstruktywnych wniosków na podstawie wypowiedzi Euro-Tax. Dwa i pół roku czekania na zwrot podatku zniechęciłoby nawet najcierpliwszych klientów. Po tak długim okresie ciężko wierzyć, że Euro-Tax odzyska nadpłacony podatek. Nie znamy jednak danych liczbowych na temat nieudanych zwrotów podatku. Jedno jest pewne – firma nie utrzymuje bieżącego kontaktu z klientem, który sam musi upominać się racje, ale nie otrzymuje konkretnych odpowiedzi ani wyjaśnień, na jakim etapie utknęła procedura. Mamy nadzieję, że nasza interwencja przyczyni się do poprawy komunikacji na linii klient-firma. Trzymamy kciuki!

Czy staraliście się o zwrot podatku z zagranicy? Jak długo czekaliście na zwrot?
Podziel się swoją opinią na temat instytucji finansowych.

AlertFinansowy.pl

Podobne artykuły