Alert Finansowy

Przyleć po odszkodowanie

11 stycznia 2010 11:12

Jeżeli kiedykolwiek zdarzyło wam się czekać kilka godzin na opóźniony lot, to macie pełne prawo dochodzenia swoich roszczeń. W zaistniałej sytuacji każdy pasażer może ubiegać się o wypłatę odszkodowania od linii lotniczych. Jak to zrobić?


Regulacje prawne

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 261/2004/WE, postępowanie reklamacyjne można wszcząć jeżeli opóźnienie wynosi ponad trzy godziny i nie zostało spowodowane tzw. nadzwyczajnymi okolicznościami (np. złe warunki meteorologiczne). Linie lotnicze równie często tłumaczą się awariami oraz usterkami technicznymi. Jednak w takim przypadku warto skierować się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który stoi na straży praw pasażerów. Do odwołania należy dołączyć kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika i jego odpowiedź, a także kopię rezerwacji biletu. W tym celu ULC zamieściło specjalne wzory formularzy na swojej stronie internetowej – www.ulc.gov.pl


Prawa pasażera
Wysokość odszkodowania jest uzależniona od długości lotu i wynosi:
– 250 euro dla rejsów do 1500 km
– 400 euro dla rejsów dłuższych niż 1500 km wewnątrz UE i dla innych rejsów od 1500 km do 3500 km
– 600 euro dla wszystkich pozostałych lotów

W przypadku ponad pięciogodzinnego opóźnienia możemy ubiegać się nawet o pełen zwrot kosztu biletu w ciągu 7 dni, a w uzasadnionych przypadkach do bezpłatnego powrotu do pierwotnego miejsca wylotu. Ponadto, pasażerom przysługuje tzw. prawo do opieki, w ramach którego przewidziane jest wyżywienie oraz nocleg w hotelu do czasu oczekiwania na kolejny lot. Uwaga! Przewoźnik może zmniejszyć kwotę odszkodowania nawet o 50%, jeśli zaoferował pasażerom alternatywny lot do wybranego miejsca podróży, którego czas przylotu nie przekracza znacząco pierwotnego terminu przylotu.

Nie dajcie się zrobić w balona liniom lotniczym! Podziel się swoją opinią na temat instytucji finansowych.

AlertFinansowy.pl

Podobne artykuły