Alert Finansowy

Bankomat-kleptomat

26 marca 2010 10:59

Na pewno każdy słyszał o przypadkach, w których bankomat źle wypłacił pieniądze. Używając słowa „źle” mam na myśli „na niekorzyść klienta”. Przecież nikt nie narzeka, gdy dostanie większą ilość gotówki niż powinien, a bankomat tego nie zarejestruje. W każdym bądź razie, jeśli kiedykolwiek przydarzy wam się taka nieszczęśliwa historia, to AlertFinansowy.pl podpowiada jakie kroki należy przedsięwziąć, aby odzyskać „połknięte” pieniądze.

Jak postępować?
Pierwszym krokiem jaki należy podjąć jest kontakt z infolinią banku. Natychmiast zgłaszamy problem i składamy reklamację informując o szczegółach operacji. W takiej sytuacji pracownicy banku mogą natychmiast sprawdzić, czy doszło do wypłaty pieniędzy. Powinniśmy również zadbać o to, żeby maszyna została zablokowana. Wówczas będzie można sprawdzić ilość pieniędzy w bankomacie, rejestr transakcji oraz ich zgodność z informacjami na wydruku komputerowym. Niekiedy potrzebna jest również interwencja przedstawicieli sieci bankomatów, ale pamiętajmy, że kontaktem pierwszej instancji powinien być bank! Ważne jest również rozróżnienie dwóch sytuacji – gdy bankomat w ogóle nie wypłaci gotówki oraz gdy maszyna pomyli się w ilości banknotów. W tym drugim przypadku klientom jest zdecydowanie trudniej dochodzić swoich racji.

 

Dlatego znaczącym atutem po stronie poszkodowanego klienta może być wydruk bankowy, który potwierdza wiarygodność naszego zgłoszenia. Nie liczcie natomiast na kamery. Urządzenia rejestrujące obraz są zamontowane przy niewielkim odsetku maszyn, a nagrania nie zawsze mogą być materiałem dowodowym.

Połykacz kart
Kolejnym przykrym doświadczeniem związanym z bankomatami może być… połknięcie karty. Do takiej sytuacji może dojść, gdy trzykrotnie źle wprowadzimy kod PIN lub nasza karta jest uszkodzona bądź zastrzeżona. Niestety, czasami ten problem pojawia się również bez żadnej konkretnej przyczyny. Haps! Karty nie ma! Nawet anulowanie transakcji w menu bankomatu nie przyniesie efektów. Gorzej jeśli operacja zostanie zarejestrowana na naszym koncie, a gotówka przepadła. Reklamację musimy wówczas złożyć w trybie natychmiastowym.

Klient vs. bank
W praktyce, dochodzenie swoich racji  nie wygląda wcale tak różowo. Banki nie zawsze idą na rękę poszkodowanym klientom – wszystko zależy od prowadzonej przez nie polityki w tych kwestiach. Reklamacje składane u operatorów bankomatów nie przynoszą żadnych skutków, klienci są przeważnie odsyłani z powrotem do banku. Jeżeli instytucja wciąż upiera się i stawia na swoim, to ostatnim krokiem jest zgłoszenie sprawy do arbitrażu bankowego – instytucji rozstrzygającej spory między konsumentami a bankami. Przeważnie ok. 50% wniosków jest rozpatrywanych na korzyść klientów.

Czy zdarzyła Ci się taka historia – bankomat nie wypłacił Ci pieniędzy albo połknął Twoją kartę?Podziel się swoją opinią na temat instytucji finansowych.

AlertFinansowy.pl

Podobne artykuły