Alert Finansowy

Citi: wnioski klientów odrzucane bez uzasadnienia

29 marca 2010 08:53

Dla bezrobotnych na zasiłku spłata kredytu może być mordęgą. Przekonała się o tym nasza czytelniczka, która po utracie pracy postanowiła zwrócić się do banku z wnioskiem o obniżenie wysokości rat. Przez miesiąc nie mogła doprosić się o odpowiedź. Po to tylko, żeby wreszcie się dowiedzieć o negatywnym rozpatrzeniu wniosku – bez podania przyczyny! Czy bank może w ten sposób traktować swoich klientów?

Zobacz opinie o Citi Handlowym w Twoim mieście!

Mail od czytelniczki
Alert naszej czytelniczki z pewnością nie jest głosem wołającego na pustyni. Oto jak swoją sytuację przedstawiła Aguska nr_1: – Posiadam kredyt w Citi Financial (odłam Citi Handlowego). Straciłam pracę, więc zgłosiłam się do banku, aby rozłożyli mi kredyt na mniejsze raty, ponieważ z zasiłku dla bezrobotnych nie jestem w stanie go spłacać. Napisałam podanie, w którym opisałam swoją sytuację materialną. Dopiero gdy nie zapłaciłam jednej raty (moje pismo zostało złożone przed terminem spłaty owej raty), to zaczęłam dostawać liczne telefony z banku. Na każde odpowiadałam tym samym stwierdzeniem – złożyłam wniosek obniżenie rat kredytu i czekam na odpowiedź. Konsultanci za każdym razem zasypywali mnie pytaniami, w którym oddziale składałam to pismo, bo w bazie komputerowej nie zostało zarejestrowane. Czekałam długo na odpowiedź, ale dopiero 24 marca (prawie miesiąc po wysłaniu wniosku) ją otrzymałam – niestety negatywną. Co najlepsze, uzasadnienia nie napisali!

Riposta
Chcąc wyjaśnić problem, postanowiliśmy zainterweniować w banku. Zwróciliśmy się do Biura Prasowego Citi Handlowy z zapytaniem, czy brak uzasadnienia przy negatywnie rozpatrzonych wnioskach jest zasadny? – Decyzja o samej restrukturyzacji jest decyzją kredytową Banku. W tym przypadku, podobnie jak w przypadku decyzji o np. braku zgody na udzielenie kredytu, Bank zastrzega sobie prawo do odrzucenia wniosku bez podania przyczyny. Jednocześnie, chciałbym podkreślić, że zgodnie z art. 13 Umowy Pożyczki Gotówkowej, Bank może zawiesić terminy spłat rat Pożyczki po wcześniejszym uzgodnieniu z Pożyczkobiorcą. Zmianie może ulec wysokość, liczba oraz terminy spłat rat Pożyczki. Decyzję o restrukturyzacji długów Bank podejmuje indywidualnie – na podstawie analizy historii relacji i obecnej sytuacji konkretnego klienta – wyjaśnia Paweł Zegarłowicz, Dyrektor Biura Prasowego Citi Handlowy.

Komentujemy
Decyzja Citi Handlowego mogła być (i zapewne była) podyktowana brakiem spłaty jednej raty kredytu. Banki są bardzo wyczulone w takich sytuacjach, a taki sygnał jest jednoznacznie interpretowany – rata nieopłacona oznacza, że klient ma problem z obsługą zadłużenia. Takie działanie obniża wiarygodność pożyczkobiorcy, dlatego bank negatywnie odnosi się do wniosków składanych przez takich klientów. Zaleganie ze spłatami jest więc niepożądane i z pewnością utrudnia renegocjację umowy kredytowej. Ewentualnym rozwiązaniem może okazać się pomoc biur, które zajmują się reprezentowaniem dłużników w pertraktacjach z bankiem. W tym przypadku należy uzbroić się w cierpliwość, bo może to trwać nawet kilka miesięcy. Najpierw jednak warto uzmysłowić sobie, że taka usługa również kosztuje, a skuteczność tych firm wcale nie jest imponująca.

Dlaczego banki niechętnie informują klientów o przyczynach negatywnego rozpatrzenia wniosku? Czy spotkaliście się z podobną sytuacją?

Podzielcie się swoją opinią na temat instytucji finansowych.

AlertFinansowy.pl

Podobne artykuły