Alert Finansowy

Sprawdź jak kantują biura podróży

05 marca 2010 06:06

Chociaż do letnich wakacji zostało jeszcze mnóstwo czasu, to i tak wiele osób już teraz rozmyśla, gdzie spędzi swój urlop. Jeśli wybierasz się na wczasy z biura podróży, to warto wiedzieć, w jaki sposób bronić się przed nieuczciwymi praktykami organizatorów wycieczek. Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy? Kiedy można złożyć reklamację i w jaki sposób dochodzić swoich praw?

Zobacz opinie o bankach w Twoim mieście!


Nie daj się oskubać!

Co roku UOKiK nakłada olbrzymie kary na biura podróży, które stosują niedozwolone zapisy w swoich umowach. W 2009 roku urząd wydał 50 decyzji dotyczących rynku turystycznego, z łączną karą 6 809 461 mln zł. W rejestrze klauzul niedozwolonych prawie 1/3 z nich dotyczy turystyki (ponad 600). Te liczby są zatrważające! Jak wybrać wiarygodnego organizatora wycieczek, który nie mydli oczu klientom? W jaki sposób możemy zostać wyrolowani? Oto kilka najpopularniejszych „sztuczek” stosowanych przez biura turystyczne:

  1. Zmiany cen i opłat związanych z wycieczką. Biuro podróży nie ma prawa tak postępować, chyba że umowa wyraźnie o tym wspomina. Zmiana ceny może być związane z następującymi wydarzeniami: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Na 20 dni przed wyjazdem nie może tego już w ogóle uczynić, bez względu na okoliczności.
  2. Brak odszkodowania, gdy wycieczka zostanie odwołana z przyczyn niezależnych.
  3. Zapisy o zmianie warunków zamieszkania lub transportu.
  4. Ograniczenie praw do reklamacji jeżeli np. plan wycieczki ulegnie zmianie.
  5. Zapis określający jaką kwotę potrąca biuro podróży, jeśli klient zrezygnuje z wyjazdu.
  6. Brak odpowiedzialności za bagaż i jego zawartość w przypadku jego utraty lub kradzieży.

Przezorność wskazana
Przede wszystkim, zaleca się dokładne przeczytanie umowy przed jej podpisaniem. Wszelkie niejasne, nieściśle lub ogólnikowo sformułowane wyrażenia trzeba koniecznie skonsultować z biurem podróży. Zawsze mamy prawo do reklamacji, jeżeli warunki zaprezentowane w umowie różnią się od rzeczywistych. W razie gdyby organizator nie zapewniał atrakcji zawartych w programie (np. brak wycieczki w jakieś miejsce), to możemy domagać się w zamian świadczenia zastępczego (np. wycieczka gdzieś indziej). W przypadku gdy biuro nie przyjmie reklamacji, to należy zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów.

Czy zostaliście kiedyś oszukani przez biuro podróży? Złożyliście reklamacje, dochodziliście swoich praw?
Podziel się swoją opinią na temat instytucji finansowych.

AlertFinansowy.pl

Podobne artykuły