Otrzymujemy od was wiele pytań dotyczących banków. Postanowiliśmy z częścią z nich zwrócić się do specjalistów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na nasze pytania odpowiedział Maciej Chmielowski z Departamentu Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej. Jeśli chcecie wiedzieć jak nie dać się oszukać i jakie macie prawa jako klienci banków to wywiad właśnie dla was!
Zobacz opinie o bankach w Twoim mieście!
Co się zmieni dla konsumentów po wejściu w życie ustawy o pozwach zbiorowych?
Wejście w życie ustawy znacznie ułatwi konsumentom dochodzenie swoich roszczeń. W przypadku zebrania się co najmniej 10 osób, będą oni proporcjonalnie ponosić koszty postępowania. Obecnie, gdy grupa osób zostanie poszkodowana przez to samo zdarzenie, to każda z nich musi wnieść osobno pozew, osobno uiścić opłatę sądową. Gdy sprawę miałby prowadzić adwokat, to każdy poszkodowany musi ustanowić i opłacić pełnomocnika. Każde powództwo sąd rozpoznaje osobno. Jeśli projekt wejdzie w życie będzie można złożyć jeden pozew. Jak widać pozwoli to konsumentom np. na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy.
Bardzo często banki reklamują wysoko oprocentowane, atrakcyjne lokaty. Po zagłębieniu się w daną ofertę okazuje się, że jest to tylko chwyt marketingowy, aby zwabić klientów. Czy często UOKiK wszczyna przeciwko takim bankom postępowania?
Za podobną praktykę nałożyliśmy w grudniu 2008 roku na bank PKO BP karę 5, 7 miliona złotych. Nasza decyzja dotyczyła reklamy oferty „Max Lokata”. Bank informował, że jest ona oprocentowana w wysokości 6 proc. w skali dwunastu miesięcy. Jednak o tym, że okres ten liczony jest od 18 marca 2008 roku, a nie od daty podpisania umowy, konsument mógł dowiedzieć się dopiero w placówce banku. Zdaniem UOKiK pominięcie tak istotnej informacji w przeważającej części materiałów reklamowych mogło wprowadzać konsumentów w błąd i powodować podjęcie przez nich decyzji, której inaczej by nie podjęli. Ponadto w treści materiałów reklamowych bank zastosował sformułowania, które wskazywały na ich kompletność. Nie zamieszczono w nich żadnych oznaczeń ani odesłań wskazujących na konieczność zapoznania się z dodatkowymi materiałami. Poza tym użycie sformułowania „bez gwiazdek” sugerowało potencjalnemu odbiorcy, że reklama zawierała wszystkie istotne informacje – również co do korzyści jakich można oczekiwać po podpisaniu umowy.
Jaką karą może zostać ukarana firma, która w swoich reklamach przekazuje informacje nie zgodne z prawdą?
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, w tym przypadku poprzez wprowadzenie ich w błąd grozi kara do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy.
Na jakiej podstawie można unieważnić umowę kredytową z bankiem?
Podstawą może być np. niewywiązywanie się banku ze swoich obowiązków zapisanych w umowie. Wszystko jednak zależy jak kwestia rezygnacji jest uregulowana w naszym kontrakcie z instytucją finansową.
Czy zostanie złożona apelacja w sprawie ostatniego wyroku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie klauzuli dotyczącej zmiany oprocentowania kredytów odnawialnych w BRE Banku?
Apelacja w tej sprawie została już złożona. Czekamy na termin rozprawy.
Jakie postępowania wobec instytucji finansowych zostaną wkrótce ukończone?
Przed zakończeniem postępowań nie możemy zdradzić, które z nich wkrótce zostaną zakończone. Mogę jednak powiedzieć, że prowadzimy obecnie ponad 20 postępowań dotyczących banków.
Podziel się swoją opinią na temat instytucji finansowych.
AlertFinansowy.pl
There are no comments at the moment, do you want to add one?
Napisz komentarz